| Motor |
|
Type motor
En crosskart skal ha en 1-sylindret motor. Girkassen skal være intregert. Go-kart motor er forbudt, unntak er i NEZ championship. Motocross og supermotard er mest brukt. IC-Kart R4 er forberedt for de fleste typer motorer. Motor/baksving sitter i gummiforinger noe som forlenger levetiden på rammen og gir mer behagelig kjøreopplevelse.
Det er 3 viktige ting å huske på når du skal flytte en motor fra sykkel til crosskart:
1. Bruk en stor radiator som gir tilstrekkelig kjøling. Ikke bruk radiatoren fra sykkelen.
2. Bruk større hoved dyse i forgasseren enn den som sitter i sykkelen. Kjøp inn flere størrelser over det normale. Begynn høyt oppe og juster eventuelt nedover
3. Oljeblanding bør være høyere enn i sykkelen, minimum 4%
Montering av motor i en R4 er veldig enkelt. De fleste motorer festes foran og bak:
FORAN: ( Bilde høyre ) Fremre innfesting med gummiforing kan justeres fram / tilbake og sveises fast der den passer motoren. I tillegg trenger du vertikale braketter, disse fås i forskjellige lengder fra 75mm og opp til 155mm. For noen motorer finnes spesialbraketter slik som den du ser på bilde ( Husaberg 650 )
BAK: (Bilde venstre ) Bakre motorinnfesting er intregert i baksvingen. Det eneste du trenger her er å lage passende avstandshylser på hver side av motoren

|

|
| |
|
| |
|
|
|